Коли ми приходимо з собакою у групу, діти дуже збуджені, бігають, усі хочуть доторкнутися, погратися та потримати собаку. Як зробити так, щоб сесія пройшла успішно і безпечно для дітей та собаки?
Коли ми приходимо з собакою у групу, діти дуже збуджені, бігають, усі хочуть доторкнутися, погратися та потримати собаку. Як зробити так, щоб сесія пройшла успішно і безпечно для дітей та собаки?
Лариса Грибанова
Лариса Венцлав
Що робити на початку заняття із залученням собаки в роботі з групою дітей (також дітей з особливими потребами), щоб сесія проходила правильно та продуктивно?
Питання, яке ми чуємо від багатьох початківців: «Коли ми приходимо з собакою у групу, діти дуже збуджені, бігають, усі хочуть доторкнутися, погратися та потримати собаку. Як зробити так, щоб сесія пройшла успішно і безпечно для дітей та собаки?»
Це дуже актуальне питання, яке турбує спеціалістів-початківців, які приходять працювати в групи з нормотиповими дітьми, або дітьми з особливими потребами, бо це дійсно перший виклик для будь-якого початківця. Перш за все, треба зрозуміти, що якщо ти заходиш у групу з собакою і там повний хаос (діти бігають, кричать, не слухаються) продуктивна сесія в такому стані не відбудеться. І це нормально, бо ми працюємо не лише з собакою, а й із груповою динамікою.
Рекомендація для таких випадків від спеціаліста з багаторічним досвідом здійснення терапевтичних інтервенцій із залученням собак (каністерапії), Лариси Грибанової:
Робота має бути командною!
Зазвичай фахівець з собакою (провідник) приходить працювати у закладах, де є персонал – тобто люди мають постійний контакт з дітьми (вихователі, психологи або інші спеціалісти). Тому спеціаліст, який знає цих дітей і їхні реакції, спочатку заходить і організовує простір, допомагає дітям заспокоїтись, проводить короткі активності на зниження рівня емоційного тонусу: (“потупотіли–похлопали–покричали”, або інші вправи, в залежності від стану, діагнозів та за потреби) та пояснює правила взаємодії. Лише коли загальний фон стає більш-менш робочим, провідник заходить разом із собакою.
У цей момент завдання провідника:
1. Зберігати спокій
Поводитися спокійно, без різких рухів і гучних звуків, щоб уникнути сенсорного перевантаження. Діти вже помітили собаку — реакція розпочалася, тому завдання — задати спокійний тон.
за допомогою тихих, плавних рухів регулювати тонус групи, не даючи собаці стресувати.
2. Не піддаватися на емоційні сплески дітей:
Коли діти збуджені чи гіперактивні, не залучатися до їхніх емоцій. За будь-яких обставин залишатися стабільно спокійними та передбачуваними.
Це завдання для обох: і собаки і провідника.
3. Передбачуваність поведінки собаки:
Показати, що собака займається своїми звичними справами — жує, лежить, розслаблено перевертається на спину, щоб діти бачили, що собака спокійна;
Головний ключ — у передбачуваності дій собаки. Навіть якщо дитина намагається спровокувати собаку до гри, наприклад у «доганялки», собака залишається сфокусованою на мисці з ласощами: в цей час спокійно давати собаці по одній корминці, він повільно жує — це створює медитативний стан, який мимоволі заспокоює дитину, і вона починає просто спостерігати.
4. Пояснення принципу
Важливо не «сигналізувати» словами чи рухами, а демонструвати спокій та стабільність власною поведінкою. Тоді у дитини з’являється інший емоційний посил — і, відповідно, інша реакція та дії.
Діти самі мають побачити, зацікавитися. Саме тому слід просто спокійно заходити і не пропонувати комунікацію, а чекати зацікавленого спостереження. Перший імпульс — активну реакцію — слід пропустити, дати час стабілізуватися. І починати працювати у спокійному, більш-менш рівному середовищі. Так дітям легше самостійно впоратися з емоціями.
Це напряму впливає на всіх учасників процесу: собака відчуває внутрішній стан свого провідника. Якщо він нервує або робить різкі рухи, собака сигналізує стрес, і діти це відчувають, що може підвищити їхню збудженість. Тому важливо завжди залишатися спокійним, плавно рухатися, і тоді собака стає «якірцем безпеки» для дітей.
З часом, коли діти вже знайомі з собаками і розуміють правила, вони можуть сідати ближче до собаки, спостерігати за нею, але не турбувати її без дозволу. Усе це виглядає як «магія», але насправді це послідовність дій і тонка регуляція енергії групи.
Головне правило для початківця: не заходь з собакою у хаос одразу, працюй командно, підтримуй спокійний ритм, показуй приклад безпечної взаємодії — і тоді сесія буде безпечною та ефективною як для дітей, так і для собаки.