Будь який метод, в якому присутні собаки, в нас прийнято називати терміном «каністерапія» (від сanis (лат). — собака + θεραπεία (грецька) — лікування). Проте, це не вірно, оскільки терапія - це процес лікування, а собака може стати помічником не тільки терапевта, але також педагога і тренера. В цьому випадку ми можемо говорити про каніспедагогіку або каніседукацію. Згідно з визначенням Білої Книги IAHAIO такий вид інтервенції визначено як: "Освіта за участю тварин" (або "Педагогіка за участю тварин").
Освіта за Участю Тварин (Animal Assisted Education, AAE) — це цілеспрямоване, сплановане та структуроване втручання (інтервенція), яке здійснюється та/або проводиться фахівцями у сфері освіти та суміжних послуг.
Зрозуміло, що в різних випадках педагогу допомагають різні собаки. Для роботи з особливими дітьми, звісно, потрібен дуже спокійний та повільний собака. Робити фізичні вправи та активно гратися буде веселий та активний собака, а зрозуміти алгоритми дресирування допоможе собака, який добре піддається дресируванню. Тому, на наш погляд, потрібні різні підходи, які застосовуються для вибору та тестування тварин. Але про це слід розмовляти окремо, зараз потрібно визначитися з тим, якими саме термінами ми маємо оперувати, коли ми розмовляємо про методики залучення собак до допомоги людям.
Терапі́я — це процес, бажаною (але не завжди досяжною) метою якого є полегшення, зняття чи усунення симптомів (компенсація, купірування) і проявів того чи іншого захворювання, патологічного стану чи іншого порушення життєдіяльності, нормалізація порушених процесів життєдіяльності та одужання, відновлення здоров’я (санація).
Якщо користуватися цим ствердженням, до «терапії» в педагогічній практиці можна віднести арттерапію (як певний метод корекції, в основі якого є творчість та мистецтво) та фізкультуру (лікувальна фізкультура). В той же час педагогіка - це не про лікування, а про розвиток і формування особистості в умовах її виховання, навчання та овіти, а також про набуття навичок та вмінь.
Педаго́гіка — наука про спеціально організовану цілеспрямовану і систематичну діяльність з формування людини, про зміст, форми і методи виховання, освіту та навчання.
Для терапії характерне використання терапевтичних підходів (тобто комплексних заходів, які спрямовані на лікування (симптоматичне лікування)). Для педагогіки характерно використання методик та прийомів, направлених на виховання, оволодіння новими знаннями чи відпрацювання вмінь (техніки).
До педагогічних напрямків, в яких доцільно долучення тварини як помічника, відносяться:
Соціальна педагогіка (соціалізація, прийняття норм, цінностей та правил);
Логопедія (це спеціальна педагогічна наука про порушення мовлення, методи їх попередження, виявлення й усунення засобами спеціального навчання й виховання);
Корекційна педагогіка (виховання дітей з обмеженими можливостями);
Фізвиховання (також фізичне виховання особливих дітей);
Тифлопедагогіка (галузь педагогіки, що вивчає процеси навчання та виховання незрячих та людей з порушенням зору).
Наведений вище перелік може бути неповним. Зрозуміло, що при застосуванні методики залучення собаки як помічника в цих галузях, можна використати термін «Каніспедагогіка» але не «Каністерапія».